سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوشنبه 86 اسفند 20

عنوان نامه ای به دکتر سروش

سلام علیکم
جناب دکتر وقت کم است و سخن زیاد لذا بدون مقدمه سخن‌ را آغاز می‌کنم.
البته از شما بعید نبود که جواب محبت آمیز و دلسوزانه استاد خود را چنین جواب دهید و ایشان را  از عُمال  دولت احمدی نژاد قرار دهید و بعدش هم تا‌کید کنید که مطلبتان واضح و روشن شود
« شک ندارم که وظیفه روحانی و غیرت ایمانی و عرق مسلمانی و «دولت احمدی و معجزه سبحانی» شما را به نوشتن آن نامه برانگیخته است».
دیگر صحبت از این حرف‌ها گذشته .
1. جناب دکتر اولا بیایید منظورتان را از «کلام» مشخص کنید اگرمنظورتان از کلام همان سخنانی است که زده می شود که این واضح و روشن است که قران از کلام پیامبر بوده و توسط ایشان برای اولین برای برای مردم قرائت می‌شده توجه کنید گفتم کلام نه الفاظ!
اکثر فیلسوفان و عارفان بر این عقیده اند که قران حتی الفاظش هم از خدا است و اگر چنین نبود اجازه کتابت آن کاتب وحی که در زمان حضرت رسول گاهی الفاظ قرآن عوض می کرد از جانب آن حضرت  گرفته نمی‌شد.
آیا آیات تحدی قرآن « مبارزه طلبی قرآن »یادتان هست؟
شاید یادتان رفته باشد بگذارید اشاره بکنم به اینکه تحدی از  دلایل اعجاز قرآن است و تا به حال هم کسی پیدا نشده که بتواند حتی سوره ‌ای مانند قرآن بیاورد و یا شاید آورده وبه علت دوری راه وفاصله ها به دست ما نرسیده و ما مطلع نشدیم؟
آیاتی که خداوند در آن انسان ها را به مبارزه طلبی فرا می‌خواند آیا منظور خداوند از آوردن یک سوره فقط وفقط محتوای آن بوده و نه الفاظ?!
1. «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» یونس، آیه‎ی 38.
«آیا می‎گویند: «او به دروغ این قرآن را به خدا نسبت داده و ساختگی است؟» بگو: «اگرراست می‎گویید، شما هم ده سوره‎ی ساختگی همانند این قرآن را بیاورید؛ و تمام کسانی را که می‎توانید، ـ غیر از خدا ـ برای این کار دعوت کنید!».
2. «أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَلْ لا یُؤْمِنُونَ فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ کانُوا صادِقِینَ»[طور ایه 33].
«یا می‎گویند: قرآن را به خدا افترا بسته؟ ولی آنان ایمان ندارند، اگر راست می‎‏گویند سخنی همانند آن بیاورند.»
3. «وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ»[طور ایه 23]
«و اگر درباره آن چه بر بنده خود (پیامبر) نازل کرده‎ایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید، و گواهان خود را ـ غیر خدا ـ فرا خوانید اگر راست می‎گویید. پس اگر چنین نکردید ـ که نخواهید کرد ـ از آتشی بترسید که هیزم آن، (بدن‎های مردم (گنهکار) و سنگها (بتها) است، و برای کافران آماده شده است!».
جالب است که در تمام این ایات خداوند فقط منظورش محتوا بوده و نه کلام و الفاظ و چنینش کلمات.
البته به نظر شما که قران را محصول پیامبر می‌دانید و خطا را در قرآن جایز مشکلی نیست این آیات شاید جزء خطاهای قرآن باشد.
2.شما شعر را هنر مرموز و وحی را هم یک نوع شعر می‌دانید  نتیجه اش جالب می ‌شود پیامبر یک هنرمند مرموز...!
جناب دکتر سروش از سقراط وافلاطون و ارسطو گرفته تا دکارت و کانت ... اکثرا به مابعد الطبیعه و متافیزیک  معتقد بودند و همه سعی و تلاشاشان برقراری ارتباط  متافیزیک و دنیای تجربی بوده و اسلام این مسئله را با وحی  حل کرده و بعد شما به راحتی وحی را با شعر که توهمات و تخیلات انسانی است برابر می ‌دانید.
جناب دکتر شعر را هر چه بخوانی جنبه انسانی و بشری دارد اما وحی جنبه انسانی و بشری ندارد که هم فرستاده اش خداوند است و همه گیرنده خدایی است .
و فکر می کنم  همین اندازه کافی باشد برای اندکی تفکر در حرف‌هایتان.
برای من جای بس تاسف و تعجب است سکوت وبلاگ نویسان ارزشی و اسلامی که حتی به بیان این مسئله و طرح آن نمی پردازند.
اینجا نه جای بازی وبلاگی هست و نه جای دعوت و خواهش برای نوشتن، آنقدر مسئله بزرگ است که برای هر وبلاگ نویس مسلمان انگیز‌ه‌ای برای نوشتن ایجاد کند.
شاید بگویید در تخصص ما نیست و ما نمی دانیم و از این حرف ها !
قرار نیست که کسی حرف خاصی بزند یا بنویسد فقط شاید بیان سخنان آیت الله سبحانی و دکتر سروش و مقایسه حرف‌های‌شان کاری بزرگ و ستودنی باشد...