سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوشنبه 88 آذر 30

عنوان آزادی از نوعی که دیگران به دنبالش نیستند!؟

فلسفه نهضت عاشورا با نفی حکومت جور و ستم گره خورده‌. امام حسین هر زمان‌که فرصت می‌یافت مردم را به حکومت جبار و ظالم بنی‌امیه آگاه می‌نمود و آزادگی انسان را در پناه عدالت و حکومت عادل می‌دانست‌. امام حسین در پاسخ به «عمر أطرف‌» که او را دعوت به صلح و سازش با طغیانگر وقت یزید می‌نمود چنین فرمود: «جد بزرگوارم رسول خدا(ص) به کشته شدنم خبر داده‌، به خدا قسم هرگز از خویشتن پستی و ذلت نشان نمی‌دهم‌».
در مدینه پس از گفت و گوی طولانی با برادر خود محمد حنفیه فرمود:بابی انت و امی یا حسین
«برادرم‌، اگر بر روی زمین هیچ پناهگاه و امیدی برایم نباشد باز هم هرگز با یزید بیعت نمی‌کنم‌».
امام در پاسخ قیس ابن اشعث که او را دعوت به بیعت با یزید می‌کرد چنین می‌فرماید: «نه‌، هرگز، قسم به خداوند متعال دستم را همانند فرد ذلیل به دست آنان‌نخواهم داد و همانند بردگان راه فرار پیش نمی‌گیرم‌. پناه و ملجأ من تنها خداوند متعال می‌باشد».
امام حسین‌(ع) نه تنها زندگی تحت لوای حکومت ظالم را روا نمی‌دارد، بلکه درچنین نظامی برای مؤمنان آرزوی مرگ می‌کند، ایشان می‌فرماید:
«می‌بینید حوادث روزگار بر ما وارد شده است‌، چهره دنیا دگرگون گشته و رو به زشتی نهاده است و نیکی‌ها و فضائل روز به روز از دنیا رخت برمی‌بندد و از خوبی‌ها جز ته‌مانده اندکی باقی نمانده است‌. چراگاه زندگی همچون مرتعی وحشت انگیز شده است‌،مگر نمی‌بینید که به حق رفتار نمی‌شود و از باطل جلوگیری به عمل نمی‌آید. با چنین اوضاع و در چنین شرایطی افراد با ایمان باید که بر راه حق بوده رغبت به ملاقات پروردگارخویشتن داشته باشند».